کد مطلب:71309 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:252

حلال و حرام، واجبات و محرّمات











ای مردم، حج و عمره از شعائر الهی هستند، (خداوند می فرماید:) «فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ اَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَیْهِ اَنْ یَطَّوَّفَ بِهِما» تا آخر آیه، «پس هر كس به خانه ی خدا بعنوان حجّ یا عمره بیاید برای او اشكالی نیست كه بر صفا ومروه بسیار طواف كند».

ای مردم، به حجّ خانه ی خدا بروید. هیچ خاندانی به خانه ی خدا وارد نمی شوند مگر آنكه مستغنی می گردند و شاد می شوند، و هیچ خاندانی آنرا ترك نمی كنند مگر آنكه منقطع می شوند و فقیر می گردند.

ای مردم، هیچ مؤمنی در موقف (عرفات، مشعر، منی) وقوف نمی كند مگر آنكه خداوند گناهان گذشته ی او را تا آن وقت می آمرزد، و هرگاه كه حجّش پایان یافت اعمالش را از سر می گیرد.

ای مردم، حاجیان كمك می شوند و آنچه خرج می كنند به آنان بر می گردد، و خداوند جزای محسنین را ضایع نمی نماید.

ای مردم، با دین كامل و با تَفَقُّه و فهم به حجّ خانه ی خدا بروید و از آن مشاهد مشرّفه جز با توبه و دست كشیدن از گناه بر مگردید.

ای مردم، نماز را بپا دارید و زكات را بپردازید همانطور كه خداوند عزوجل به شما فرمان داده است و اگر زمان طویلی بر شما گذشت و كوتاهی نمودید یا فراموش كردید، علی صاحب اختیار شما است و برای شما بیان می كند، او كه خداوند عزوجل بعد از من بعنوان امین بر خلقش او را منصوب نموده است. او از من است و من از اویم.

او و آنانكه از نسل من اند از آنچه سؤال كنید به شما خبر می دهند و آنچه را نمی دانید برای شما بیان می كنند.

بدانید كه حلال و حرام بیش از آن است كه من همه ی آنها را بشمارم و معرفی كنم و بتوانم در یك مجلس به همه ی حلالها دستور دهم و از همه ی حرامها نهی كنم. پس مأمورم كه از شما بیعت بگیرم و با شما دست بدهم بر اینكه قبول كنید آنچه از طرف خداوند عزوجلّ درباره ی امیرالمؤمنین علی و جانشینان بعد از او آورده ام كه آنان از نسل من و اویند، (و آن موضوع) امامتی است كه فقط در آنها بپا خواهد بود، و آخر ایشان مهدی است تا روزی كه خدای مدبِّرِ قضا و قدر را ملاقات كند.

ای مردم، هر حلالی كه شما را بدان راهنمایی كردم و هر حرامی كه شما را از آن نهی نمودم، هرگز از آنها بر نگشته ام و تغییر نداده ام. این مطلب را بیاد داشته باشید و آنرا حفظ كنید و به یكدیگر سفارش كنید، و آنرا تبدیل نكنید و تغییر ندهید.

من سخن خود را تكرار می كنم: نماز را بپا دارید و زكات را بپردازید و به كار نیك امر كنید و از منكرات نهی نمائید.

بدانید كه بالاترین امر بمعروف آنست كه سخن مرا بفهمید و آنرا به كسانی كه حاضر نیستند برسانید و او را از طرف من به قبولش امر كنید و از مخالفتش نهی نمائیدكه این دستوری از جانب خداوند عزوجل و از نزد من است، و هیچ امر بمعروف و نهی از منكری نمی شود مگر با امام معصوم.

[صفحه 75]

ای مردم، قرآن به شما می شناساند كه امامان بعد از علی فرزندان او هستند و من هم به شما شناساندم كه آنان از نسل من و از نسل اویند. آنجا كه خداوند در كتابش می فرماید: «وَجَعَلَها كَلِمَةً باقِیَةً فی عَقِبِهِ»، «آن (امامت) را بعنوان كلمه ی باقی در نسل او قرار داد»، و من نیز به شما گفتم: «اگر به آن دو (قرآن و اهل بیت) تمسّك كنید هرگز گمراه نمی شوید».

ای مردم، تقوی را، تقوی را. از قیامت بر حذر باشید همانگونه كه خدای عزوجل فرموده: «إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْی ءٌ عَظیمٌ»، «زلزله ی قیامت شیئ عظیمی است».

مرگ و معاد و حساب و ترازوهای الهی و حسابرسی در پیشگاه رب العالمین و ثواب و عقاب را بیاد آورید. هر كس حسنه با خود بیاورد طبق آن ثواب داده می شود، و هر كس گناه بیاورد در بهشت او را نصیبی نخواهد بود.

[صفحه 76]



صفحه 75، 76.